Nu med tilsat sukker

Du véd det godt: Sukker smager sødt og godt, men for meget tilsat sukker er farligt.

SugarScience.org har opsummeret over 8.000 videnskabelige undersøgelser, så de klart og enkelt kan fortælle dig, hvad du måske ikke allerede ved: De fleste forarbejdede fødevarer indeholder store mængder tilsat sukker – faktisk er 3 ud af 4 forarbejdede fødevarer tilsat sukker!

Ikke nok med det, tilsat sukker er ikke nødvendigvis deklareret som sukker! Betegnelser som sukrose, dextrose og fruktose-sirup er til at nogenlunde gennemskue, men hvad med rissirup, bygmalt eller agave nektar? Det lyder jo næsten sundt, men det er tilsat sukker, simpelthen. Det samme er almindelige ingredienser som karamel, frugtsaft, maltodextrin og maltol – vi kunne blive ved. Derfor er det nemt at få for meget tilsat sukker, også selv om man forsøger at være opmærksom.

For meget tilsat sukker i kosten – fra eksempelvis sodavand og sportsdrikke – kan i alvorlig grad overbelaste organerne. Over tid kan føre til alvorlige sygdomme som diabetes, fedtlever og hjerteproblemer. Bare én dåse sodavand om dagen øger éns risiko for hjerte-kar-sygdomme med en tredjedel og risikoen for type-2 diabetes med en fjerdedel.

Det er særligt det tilsatte sukker, der er farligt. Det er det, fordi vi indtager det uden samtidig at få kostfibre, der kan forsinke optagelsen. Tilsat sukker går med andre ord direkte i blodet: Brænder vi det ikke straks af med motion, så belaster de store mængder sukker kroppens stofskifte. Når vi spiser sukker, stiger insulin-niveauet: Jo mere sukker, vi spiser, desto højere insulin-niveau. Et højt insulin-niveau fortæller kroppen, at den skal forbrænde sukkeret, og hvis den ikke kan det, så at den skal gemme sukkeret som fedt – og det prøver den så på, så godt den kan. Et ubalanceret højt insulin-niveau kan også forstyrre niveauet af sulthormonet leptin, så man bliver sløv og mister evnen til at mærke mæthed. Dermed risikerer man at overspise og forværre problemet yderligere. Tilsat sukker gør med andre ord én mere fed, mere sulten og mere doven – don’t go there!

Særligt kan for meget tilsat fruktose skade leveren på samme måde som alkohol. Tidligere har fruktose kun været brugt i meget begrænset omfang i EU. Fruktose har kun været tilladt i kager og lignende – herunder også proteinbars! – men EU har netop åbnet for, at det også kan anvendes i sodavand. Da fruktose er billigere end almindeligt sukker, må vi forvente, at mange sodavand derfor snart bliver fruktose-sødede og dermed endnu farligere end før.

WHO anbefaler, at helst kun 5 % og højst 10 % af vores energi kommer fra tilsat sukker. For en voksen vil det almindeligvis svare til måske 25-35 g/dag. Problemet er bare, at vi nemt får det dobbelte eller mere, hvis vi ikke er opmærksomme.

Først: Hvis du ikke allerede har droppet den daglige halvliters sodavand, så gør det nu. Drop også energidrikke, sportsdrikke, saftevand, juice af koncentrat og lignende, nu du er i gang. Det er alt sammen kun vand med tilsat sukker – altså flydende slik!

Dernæst: Tjek dit slik, dine snacks. Noget er sikkert okay. Det, du for alvor skal undgå er det, som ikke tilfredsstiller – altså slik, hvor ét stykke kun giver trang til endnu et stykke og så lige et til… Det er intet andet end sukker, som hacker din hjerne til at kræve mere sukker.

Sidst: Lav mad fra bunden. Hjemmelavet mad af gedigne råvarer er reelt den eneste måde, hvorpå man for alvor kan reducere sit indtag af tilsat sukker. Og ja, det kræver større indsats end at smide en dybfrostpizza i ovnen, men indsatsen kommer hurtigt igen som fornyet energi og overskud.

Secured By miniOrange